Drugie życie formatu Flash
Po 25 latach obecności w sieci Adobe Flash odszedł. Adobe wycofał go z użytku 1 stycznia 2021 roku, blokując go z wszystkich rodzajów przeglądarek, a kilka dni później, wszystkie treści we Flash Player zostały również zablokowane.
Trochę historii
Adobe Flash (dawniej Macromedia Flash) – program komputerowy, dawna technologia tworzenia animacji z wykorzystaniem grafiki wektorowej na zasadzie klatek kluczowych, która zakończyła wsparcie 31 grudnia 2020.
Powstałe pliki .swf, zwane często „plikami Flash”, można odtwarzać na stronie www za pomocą przeglądarki internetowej z zainstalowaną odpowiednią wtyczką (np. Adobe Flash Player) lub w oddzielnym programie do tego przeznaczonym.
Od wersji Flash 5 program wyposażony został w język programowania do obsługi zdarzeń (np. kliknięcie elementu myszą) – ActionScript.
Dzięki temu we Flashu można tworzyć interaktywne animacje i programy, np. popularne w sieci WWW gry Flash. Oprócz tego pliki Flash były wykorzystywane do internetowych reklam i prezentacji.
Istniały również strony Internetowe całkowicie oparte na plikach Flash (Wikipedia).
Ale nadszedł ratunek – Ruffle
Emulator Flash Playera o otwartym kodzie źródłowym.
Dzięki wykorzystaniu WebAssembly (wirtualnej piaskownicy), może ono również działać na większości przeglądarek.
Emulator został napisany w języku programowania Rust z możliwością uruchamiania wszystkich gier i animacji o rozszerzeniu SWF.