Porady Windows 10 Threshold 2

Kiedyś to się nazywało Servis Pack.

aplikacjePrzenoszenie aplikacji

Dzięki aktualizacji Threshold 2 Windows 10 Microsoft dodaje potrzebną już od dawna funkcję przenoszenia aplikacji na inne napędy i karty pamięci. To praktyczne rozwiązanie zwłaszcza dla użytkowników tabletów i ultrabooków z małymi dyskami. Aby przenieść aplikacje, nacis­kamy Start+I. Klikamy na System i na Aplikacje i funkcje, wybieramy aplikację i klikamy na Przenieś.
Niestety, jest to możliwe tylko w przypadku aplikacji z Windows Store. Preinstalowane aplikacje i klasyczne programy desktopowe, jak przeglądarkę Firefox, musimy najpierw usunąć ręcznie i zainstalować ponownie na wybranym napędzie.

Aktywacja stanu hibernacji

Wprowadzając komputer w stan hibernacji, nie musimy zamykać programów i plików, a przy kolejnym uruchomieniu możemy kontynuować pracę. Jest to możliwe także w Windows 10, tylko że funkcja nie jest domyślnie aktywna. Aby ją aktywować, naciskamy Start+X, klikamy na Opcje zasilania, Wybierz działanie przycisków zasilania, Zmień ustawienia, które są obecnie niedostępne, zaznaczamy hibernacja i klikamy na Zapisz zmiany. Teraz funkcja pojawi się w menu Start.

Zatrzymanie aktualizacji sterowników

Windows 10 kopiuje i aktualizuje nowe sterowniki automatycznie. To może powodować problemy, dlatego lepiej jest wyłączyć automatyczne aktualizacje sterowników. Naciskamy Start+Pause, wybieramy Zaawansowane ustawienia systemu i Sprzęt. Po kliknięciu na Ustawienia instalacji urządzeń wybieramy Nie, Zapisz zmiany i OK.

instalacjaInstalacja od zera

Teraz możliwa jest instalacja Windows 10 i jego darmowa aktywacja na komputerze bez zainstalowanego systemu operacyjnego. Jeśli kupiliśmy nasz komputer z Windows 8/8.1, Windows 10 automatycznie przejmuje kod produktu. W innym przypadku kod produktu musimy podać ręcznie – znajdziemy go na przykład z tyłu komputera. Następnie ustalamy dotychczasową wersję: naciskamy Start+R, wpisujemy winver i naciskamy Enter.

Teraz potrzebujemy jeszcze tylko instalacyjnej płyty DVD albo pamięci USB. Pobieramy Media Creation Tool Microsoftu. Uruchamiamy program, klikamy na Utwórz nośnik instalacyjny dla innego komputera i na Dalej. Teraz w programie wybieramy odpowiednią wersję i architekturę:

  • Wersja: jeśli mamy Windows 7 Starter, Home, Home Premium albo Windows 8.1, musimy wybrać Windows 10 Home. Dla Windows 7 Professional, Ultimate albo Windows 8 Pro właściwym wyborem jest Windows 10 Pro.
  • Architektura: wybieramy 64-bitową lub 32-bitową wersję systemu, w zależności od posiadanego przez nas procesora.

Potwierdzamy wybór kliknięciem na Dalej. Następnie wybieramy typ noś­nika i wykonujemy dalsze instrukcje. Uwaga! Jeśli wybraliśmy Dysk flash USB, obecna zawartość jego pamięci zostanie skasowana! Teraz możemy zainstalować Windows 10 od zera z wybranego nośnika.

miejsca (1)Więcej miejsca na dysku

Dzięki nowej metodzie kompresji Compact OS Windows 10 może zmniejszać pliki systemowe bez straty wydajności. W zależności od liczby zainstalowanych programów może to uwolnić od jednego do trzech gigabajtów wolnej pamięci na twardym dysku.
Naciskamy Start+X. Klikamy na Wiersz polecenia (administrator) i na Tak. Wpisujemy polecenie compact.exe/compactos:always bez spacji i naciskamy Enter. Kiedy pojawi się komunikat Completed Compressing OS binaries, proces jest zakończony. W ten sam sposób poleceniem compact.exe/compactos:never przywrócimy stan poprzedni.

Zwalnianie miejsca

Jeżeli pomimo zastosowania się do powyższych wskazówek wciąż brakuje nam na dysku miejsca, warto skorzystać z kolejnego usprawnienia Windows 10. Naciskamy Start+I. W nowym oknie klikamy na System, a następnie na Pamięć. Teraz zobaczymy wszystkie zamontowane dyski i ich wolną pamięć. Klikamy na napęd C:. Na ogół mamy tutaj trzy kategorie danych obciążających pamięć:

  • Aplikacje i gry: pod tą pozycją znajdziemy listę wszystkich zainstalowanych aplikacji. Kliknięciami na Sortuj według nazwy, a potem na Sortuj wg rozmiarów przesuwamy największe aplikacje do góry. Odinstalowujemy nieużywane programy kliknięciem na ich nazwę i na Odinstaluj.
  • System i zarezerwowane miejsce: za pomocą tak zwanych punktów przywracania Windows w razie potrzeby odtwarza wcześniejszy stan systemu. W zależności od ustawień system potrafi w ten sposób zająć nawet całą dostępną pamięć! W zupełności wystarczy jednak, jeśli ograniczymy to do 20 procent przestrzeni dyskowej. Klikamy na Zarządzaj przywracaniem systemu, Dysk lokalny (C:) i Konfiguruj…. Suwakiem ustawiamy wartość 20 procent. Potwierdzamy, klikając na OK.
  • Pliki tymczasowe: przyciskami Usuń pliki tymczasowe i Opróżnij kosz możemy pozbyć się zbędnych danych. Jeśli na naszym komputerze pojawia się pozycja Poprzednia wersja systemu Windows, to na dysku spoczywają jeszcze kopie bezpieczeństwa starszej wersji Windows. Jeżeli nie chcemy wracać do starszych wersji systemu, klikamy na Usuń poprzednie wersje.

Generalnie używam do czyszczenia systemu programu firmy Yamicsoft: Windows10 Menager. Jest płatny, ale przez 20 dni można go używać za darmo.

Wyłączanie ochrony

Jeśli używamy oprogramowania do tworzenia kopii zapasowych oraz osobnego antywirusa, to windowsowa ochrona systemu tylko niepotrzebnie obciąża pamięć. Aby ją wyłączyć, naciskamy Start+X, klikamy na System, Ochrona systemu, Dysk lokalny (C:) i Konfiguruj… Potem wybieramy Wyłącz ochronę systemu, OK i Tak. Teraz Windows skasuje wszystkie zbędne kopie danych.

Znalezienie ustawień

Jeśli szukamy określonej funkcji Windows, ale nie wiemy, gdzie ona konkretnie się znajduje, naciskamy Start+X, klikamy na Panel sterowania i naciskamy L. Teraz Windows wyświetli listę wszystkich dostępnych opcji.

29Blokowanie programów startujących z Windowsem

Wiele programów podczas instalacji automatycznie konfiguruje się w taki sposób, aby uruchamiać się wraz ze startem systemu i działać w tle. To może opóźniać start samego Windows, ale też pracę całego peceta. Tak wyłączymy programy uruchamiające się bez potrzeby.
Na początku otwieramy Menedżer zadań. W razie potrzeby klikamy w nim na Więcej szczegółów, a następnie na zakładkę Uruchamianie. Pojawia się lista z programami, które uruchamiają się automatycznie.

Szczególnie zasobożerne programy rozpoznamy po wpisie Wysoki w kolumnie Wpływ na uruchamianie po prawej stronie. Aby taki program w przyszłości nie uruchamiał się już więcej razem z systemem, klikamy na niego, a następnie na przycisk Wyłącz. Możemy to zrobić z prawie wszystkimi pozycjami. Nie powinniśmy wyłączać tylko narzędzi zabezpieczających, takich jak programy antywirusowe. Wszystkie zablokowane przez autostart programy można potem uruchamiać ręcznie w klasyczny sposób.

batreriaAkumulator – przedłużamy pracę

Najpierw odłączamy zasilacz albo wyciągamy jego wtyczkę z gniazda notebooka. Następnie klikamy na ikonę baterii u dołu w zasobniku systemowym (po prawej stronie paska zadań). W nowym oknie Windows pokaże, jak długo notebook będzie w stanie jeszcze funkcjonować bez ładowania. Aby oszczędzać akumulator, klikamy prawym przyciskiem na Oszczędzanie baterii i wybieramy Przejdź do ustawień. Po kliknięciu na Ustawienia oszczędzania baterii sprawdzamy, czy opcja Włącz automatycznie oszczędzanie baterii, gdy poziom naładowania spadnie poniżej: jest aktywna. W ustawieniach fabrycznych tryb energooszczędny włącza się przy stanie naładowania baterii 20 procent. Przeciągamy suwak maksymalnie w prawo, dzięki czemu tryb energooszczędny będzie włączał się zawsze przy odłączeniu zasilacza.

USB

Jeżeli do zabezpieczania danych używamy dysku USB, można znacznie przyśpieszyć proces kopiowania z nośnika i na nośnik.
Uwaga! Nie zaleca korzystania z tej metody w przypadku zgrywania danych na pendrive’y!

Klawiszami Start+E uruchamiamy Eksplorator plików. Po kliknięciu na Ten komputer klikamy prawym przyciskiem myszy na wybrany dysk i na Właściwości. W nowym oknie, na zakładce Sprzęt, jeszcze raz wskazujemy dysk i klikamy na Właściwości. Po kliknięciach na Zmień ustawienia i Zasady wybieramy opcję Większa wydajność i potwierdzamy kliknięciem na OK i Tak. Windows uruchomi się ponownie i zmodyfikuje zamontowany napęd.
Ważne! Aby uniknąć utraty danych, powinniśmy bezpiecznie odłączać napęd. Zrobimy to przez odpowiednią ikonę na pasku zadań albo w Eksploratorze plików klikając na ikonę wybranego dysku prawym przyciskiem myszy i wybierając Wysuń.

komunikatorKomunikatory

Jedną z najistotniejszych nowości aktualizacji do wersji 10586 jest windowsowa aplikacja do czatowania i rozmów audio oraz wideo. Wiadomości oraz Skype video – wraz z aktualizacją – stały się obok dotychczasowych opcji integralną częścią systemu. W rzeczywistości są to po prostu ograniczone w swojej funkcjonalności, ale działające osobno moduły tekstowego czatu oraz wideorozmów. Zamiast uruchamiania jednej, dużej aplikacji możemy w ten sposób skontaktować się znacznie szybciej z wybranymi osobami.
Programy uruchamiamy poprzez menu Start, klikając w nim na Wszystkie aplikacje i na wybraną pozycję Wiadomości lub Skype video. Potem ewentualnie klikamy na Dalej, aby wyświetlić wprowadzenie. Klikamy na wybrany kontakt, aby kontynuować rozmowę. Żeby rozpocząć nową rozmowę, klikamy na przycisk +, wpisujemy pierwszą literę nazwy kontaktu i klikamy na pasujący wynik. Kliknięciem na ikonę słuchawki u dołu okna rozpoczynamy połączenie głosowe, natomiast na ikonę z kamerą – wideorozmowę. W Wiadomościach tekst wysyłamy poprzez kliknięcie na ikonę papierowego samolotu w prawnym, dolnym rogu lub po prostu naciskając klawisz Enter.

cortanaCortana

Oficjalnie Cortana wciąż nie jest dostępna w języku polskim. Aby skorzystać z asystenta także w Polsce, trzeba podać jako swój kraj zamieszkania jedno z obsługiwanych przez usługę państw.
Rozumienie wypowiadanej wiadomości: Cortana ostatnio nie tylko słucha poleceń, ale też wysyła dyktowane wiadomości przez Skype lub e-mail. Jeśli na tym samym koncie Microsoft używamy smartfona z Windows 10, to SMS-a możemy podyktować także na pececie, a Cortana wyśle go przez telefon. Oto, jak to zrobić:
Najpierw należy sprawdzić, czy odbiorca jest już zapisany w kontaktach – klikamy w menu Start na Wszystkie aplikacje i Kontakty. Kiedy odbiorcy nie ma na wyświetlanej liście, klikamy na ikonę +. Potem wpisujemy nazwę i informacje o kontakcie do odpowiednich pól, klikamy na ikonę z dyskietką i zamykamy okno. Teraz jesteśmy gotowi do działania. Naciskamy na klawiaturze klawisze Start+C i mówimy na przykład Wiadomość do Jana Kowalskiego. Następnie dyktujemy treść. Jeśli Cortana źle nas zrozumie, możemy wprowadzić poprawki na przykład poleceniem skasuj poprzednie zdanie. Kiedy Cortana wyświetli cały tekst, mówimy wyślij, aby go wysłać. Komendy należy wydawać w języku przypisanym do kraju, na który się zarejestrowaliśmy. Przykładowo – jeśli są to Stany Zjednoczone, polecenia należy wydawać po angielsku.

Wyjaśnienia w PDF: Jeśli otworzymy plik PDF w Edge i trafimy w nim na nieznane pojęcie, to Cortana może nam pomóc. Wystarczy zaznaczyć tekst, kliknąć na niego prawym przyciskiem myszy, a następnie na Ask Cortana (Zapytaj Cortanę). Wynik pojawi się obok tekstu.

Kafelki

Dotychczas Windows 10 w jednej grupie menu Start pozwalał na trzy średniej wielkości kafelki obok siebie. Aby zwiększyć tę liczbę, naciskamy klawisze Start+I, wybieramy Personalizacja, Start i aktywujemy przycisk Wyświetl więcej kafelków. Menu Start wyświetla teraz do 2048 kafelków – dotychczas ich liczba była ograniczona do 512.

Start z ustawieniami

Jeśli któreś z ustawień Windows jest nam często potrzebne, na przykład funkcja aktualizacji,  możemy teraz podpiąć ją w widocznym miejscu. Klikamy na menu Start i Ustawienia, prawym przyciskiem myszy na Aktualizacje i zabezpieczenia, lewym przyciskiem na Przypnij do ekranu startowego i potwierdzamy, wybierając Tak. Funkcja natychmiast pojawi się we wskazanym miejscu menu Start.

koloryDostosowywanie kolorów

Aby tego dokonać, naciskamy Start+I, żeby otworzyć ustawienia. Tam wybieramy Personalizacja i Kolory. Potem przełącznik Automatycznie wybierz kolor wiodący z mojego tła ustawiamy w pozycji włączone. Następnie zaraz pod nim aktywujemy przełącznik Pokaż kolor w menu Start, na pasku zadań, w Centrum akcji i na pasku tytułu. Jeśli teraz w sekcji Tło wybierzemy inny obraz, Windows zmieni swój styl bez naszej ingerencji.

menuKlasyczne menu Start

Niechcesz kafelków w Menu Start?
Najpierw odpinamy wszystkie kafelki od menu Start. W tym celu otwieramy je klawiszem Start, klikamy prawym przyciskiem myszy na jeden z kafelków i wybieramy polecenie Odepnij od ekranu startowego. Po usunięciu wszystkich kafelków najeżdżamy kursorem na prawą krawędź menu Start. Kiedy wskaźnik myszy stanie się podwójną strzałką, przeciągamy menu przy wciśniętym przycisku myszy tak daleko w lewo, jak tylko się da. Możemy też zmienić jego wysokość.
Na życzenie możemy także wyłączyć transparentność menu Start. Po jego otworzeniu klikamy na Ustawienia, Personalizacja, Kolory i dezaktywujemy opcję na samym dole. Gotowe! Programy i aplikacje uruchamiamy od teraz kliknięciem na Wszystkie aplikacje. Aby tak jak w Windows 7 umieścić ważne narzędzia na pasku startowym, klikamy na niego prawym przyciskiem myszy i wybieramy Więcej i Dodaj do paska zadań.

11Przewijanie zawsze aktywnego okna

W Windows 10 przesuwanie obrazu funkcjonuje inaczej niż dotychczas: pokrętłem myszy nawigujemy zawsze w oknie znajdującym się pod jej wskaźnikiem – nie musimy już aktywować go kliknięciem. Jeśli natomiast wolimy przewijanie w oknie aktywnym, bez względu na to, gdzie znajduje się aktualnie wskaźnik myszy, to naciskamy Start+I. Klikamy na Urządzenia, Mysz i płytka dotykowa i wyłączamy funkcję Przewijaj nieaktywne okna po ich wskazaniu.

Strumieniowanie z przeglądarki

Kiedy smart TV i komputer znajdują się w tej samej sieci Wi-Fi, to klipy z YouTube albo albumy zdjęć z Facebooka można wygodnie oglądać na dużym ekranie telewizora. Wystarczy otworzyć film lub album ze zdjęciami w przeglądarce Edge, w jej menu (trzy kropki) kliknąć na Transmituj multimedia do urządzenia i kliknięciem wskazać nasz telewizor.

Dłuższe wyświetlanie informacji

Powiadomienia Windows znikają zaledwie po pięciu sekundach. Jeśli to dla nas zbyt krótko, naciskamy Start+I. Klikamy na Ułatwienia dostępu i Inne opcje. W Pokaż powiadomienia przez wybieramy na przykład 15 sekund.

wi-fiOchrona hasła Wi-Fi

Jeśli logujemy się do Windows kontem Microsoft, to przecho­wywane lokalnie hasła do Wi-Fi są zapisywane również na serwerze i przekazywane naszym kontaktom z Outlooka, Skype’a i Facebooka, gdy znajdą się w zasięgu danej sieci. Aby powstrzymać ich udostępnianie, naciskamy Start+I, klikamy na Sieć i Internet, na Wi-Fi i pod listą Wi-Fi na Zarządzaj ustawieniami sieci Wi-Fi. Usuwamy zaznaczenia z trzech pól pod Udostępnij wybrane sieci dla.

Powstrzymanie przesyłania aktualizacji

W ustawieniach domyślnych pecety z Windows 10 w jednej sieci automatycznie wysyłają do siebie aktualizacje, co może mocno obciążyć dostępne łącze. Aby zatrzymać przekazywanie danych pomiędzy komputerami, nacis­kamy Start+I, klikamy na Aktualizacje i zabezpieczenia, Windows Update, Opcje zaawansowane i Wybierz sposób dostarczania aktualizacji. Teraz musimy wyłączyć opcję Aktualizacje z wielu miejsc.

Usunięcie Internet Explorera

Naciskamy Start+R, wpisujemy optionalfeatures i naciskamy Enter. Usuwamy zaznaczenie przy Internet Explorer 11. Klikamy na tak, OK i zatwierdzamy wszystkie kolejne komunikaty.

Nowe funkcje w Edge

Wprowadzona razem z Windows 10 przeglądarka Edge dzięki aktualizacji zyskuje dwie nowe funkcje:

  • Podgląd kart: kiedy wskaźnikiem myszy najedziemy na karty przeglądarki, zobaczymy teraz pogląd danej strony. Dzięki temu nawigacja w Edge jest o wiele prostsza i wygodniejsza.
  • Synchronizacja ulubionych i zakładek: jeśli na wielu pecetach z Windows logujemy się na tym samym koncie Microsoft, Edge automatycznie zsynchronizuje nasze ulubione witryny i strony oznaczone do przeczytania później. Jeżeli sobie tego nie życzymy, klikamy w Edge na przycisk opcji (z trzema kropkami), na Ustawienia i wyłączamy opcję Synchronizacja.
Porady Windows 10: Część 1-sza,  Część 2-ga, Część 3-cia
Źródło Komputer Świat, Microsoft Autorzy: Tomasz Paczuski, Michał Pisarski, Łukasz Gołąbiowski